zondag 10 augustus 2014

Dag 15: Londen - Harwich - Hoek van Holland- Hoogvliet

Ons plan van gister gingen we voortzetten door om 7u op te staan. We gingen eerst de auto halen (die nog steeds in de parkeergarage van het winkelcentrum Westfield stond) en daarmee reden we naar het hotel om onze spullen in te laden. Toen gingen we uitchecken en brachten we onze auto weer veilig terug naar Westfield Shopping mall.
Daarna stapten we de metro in en gingen we naar St. Paul's Cathedral. Hij was veel groter dan we hadden verwacht. Hij had een hele grote en mooie koepel. We hebben een beetje rondgelopen en zijn daarna langs de waterkant van de Thames naar de Tower of Londen gelopen.

Tower Bridge
Eenmaal daar aangekomen, kaartje gekocht en naar binnen gegaan. We hebben een tour gedaan met een gids, een echte beefeater, die erg komisch was. De Tower of Londen was vroeger een gruwelijke gevangenis en er zijn heel wat mensen aan hun einde gekomen ook verschillende van vorstenhuizen.
Toen de tour was afgelopen hebben we de Royal Juwels bekeken en nog een beetje rondgelopen en zijn toen richting de Tower bridge gelopen waar we een paar foto's hebben gemaakt.

Beefeater bij de Tower of London

Tulpen ten nagedachtenis van de eerste wereldoorlog bij de ingang van de Tower of London
Tower Bridge

Daarna stapten we de dichtstbijzijnde metro in en gingen we naar Covent Garden vlak bij China Town waar we al eerder geweest waren.We hadden er eigenlijk iets meer van verwacht want veel meer dan een paar winkelstraten is het niet. We hadden iets te drinken gehaald bij ons favoriete coffeeshop (Costa) en stapten toen de metro in op weg naar de auto.
We hebben een paar uurtjes in de auto gezeten en kwamen toen aan in Harwich waar we van wal gaan. We besloten om op de boot te gaan avondeten alleen het wachten duurden langer dan we dachten. Uren later, pas rond 10u konden we de boot ( in eerste instantie zou dit 19:30 uur zijn) op en eindelijk konden we gaan eten.

We hadden een hele mooie hut. Er pasten in totaal vijf mensen in, dus Anouk kon kiezen in welk bed ze wou liggen. We hebben een beetje rondgelopen op het schip, maar zijn eigenlijk weer snel naar onze hut gegaan en vroeg ons bedje ingedoken.
We hebben allemaal goed geslapen aan boord echter wel kort want om 5:30 uur werden we ruw wakker gemaakt via de intercom dat om 6:00 uur het restaurant open ging om te ontbijten.
Dat wilden we helemaal niet, we wilden nog lekker tukkie doen, maar helaas lukte dat niet meer en na nog een omroep over wanneer we de haven van Hoek van Holland zouden binnenvaren en de sluiting van het ontbijtrestaurant zijn we er toch maar uitgegaan.

Pier/dam/golfbreker bij Hoek van Holland
Ontbijten zouden we wel thuis doen, maar nu hebben we nog maar even een bakkie koffie wezen halen en koppie thee om beetje wakker te worden.
Al snel werd omgeroepen toen we aan de koffie/thee zaten dat de passagiers die met de auto zijn dat ze naar hub auto moesten gaan.
Restaurants zaten allemaal op het negende dek, onze hut zat op een elfde en de auto stond op de vierde door de drukte bij de liften zijn we maar gaan lopen want we hadden expres alleen rugzakken bij ons met daarin toilettassen, koffers hadden we in de auto gelaten. De autodeks worden tijdens de reis afgesloten.
Na nog een tijd moeten wachten in de auto konden we eindelijk gaan rijden, eenmaal op de kade weer achter in de rij aansluiten voor de douane en paspoort controle.
Daarna konden we eindelijk huiswaarts, van Hoek van Holland naar ons huis is niet ver maar goed ook want we hadden inmiddels wel een beetje trek gekregen.
Half uurtje waren we thuis, hiermee was een einde aan onze zomervakantie gekomen.
Engeland is goed bevallen bij ons, vriendelijke mensen. Bovendien hebben we wel veel mazzel gehad met het weer want dat had ook heel anders kunnen zijn.
In totaal hebben we net geen 2300 km gereden bij elkaar, dus dat valt nog mee.